Sunday, August 9, 2015

Persiapan ke US bahagian 15: Booking Accomodation

After dah confirm admitted,aku da start with searching rumah sewa kt sana
And of course la aku blank mana nk gagau ni!!!
Xtahu mcm mana keadaan kt sana
Committee kt sana n so on
Maka aku amek tindakan utk cari student msia yg duduk sana
Cari punya cari then jumpa la student association kt sana
Try la pm some of them
And dorg reply la 
Masing2 suggest macam2 jenis accom
Kt sana senang sbb everything online
So boleh bukak je laman web apartment kt sana 
Dari situ kita dah boleh survey jenis2 rumah,rate sewa,community,jarak from campus and etc
Kalau ada maklumat yg kita nak not provided dlm laman web tu,boleh direct call or emel je kt staff apartment tu
Pasti dorg akan balas sepantas kilat hahah

After dah pilih survey n compare
Boleh la decide rumah mana yg korg nak
Rumah kt arizona ni byk jenis
Sbb area uni kan
So mcm2 jenis apartment la ada
And each apartment tu different rate based on how long the lease we took
Maksudnya,korg kena decide lama mana korg nk sewa rumah tu
Makin lama korg sewa maka makin murah la kos sewa bulanan korg

Nk baca cite sengal aku x?
Ok mcm ni
Masa aku nk book tu,aku main redah je nk book lease lama mana
Ak tgk rate kt web dia usd700++
So aku pon book la..cakap nk sewa selama 7 bulan
Then dia keluarkan rate aku kena bayar usd865 per month
Bapak mahalllll
Then aku contact balik stud msia yg aku da contact tu,dia kata if xnak balik raya taun depan,better amek 1tahun terus senang..normally org amek minimum 10months lease
Ooooo bru la aku paham
Bila makin lama lease makin kurg la rate sewa bulanan
Then aku pon bgtaw smula staff apartment tu yg aku nak book utk setahun sbb aku xnak balik raya next year
Then dia pon keluarkan rate sewa bulanan aku
Dari usd865 turun ke usd765
Still la mahal kalau korg convert pd duit malaysia kan
Mohon jgn convert hahahah
So lega la sikit
Atleast usd100 lg tu aku bleh spent on bills
Rumah yg aku sewa ni one bedroom apartment fully furnished,nearby campus(ada bas amek kami ke kampus every 15minutes kt depan apartment),pastu luas apartment ni boleh tahan gak(700++ sq feet)

Proses nk book jgn igt xyah bayar eh
Kena bayar taw
Processing fee n booking total usd203
Lepas tu kena book utk pemasangan electricity kt rumah tu sbb servis letrik kt sana sdn berhad..korg sdri book electric utk rumah korg n korg pilih la sdri plan bill mcm mna korg nak
Nama syarikat letrik kt sana(SRP)
Aku pilih plan tg pakai kad topup
Sbb machine topup letrik dia merata kt area phoenix tu
Plus bleh la aku bajet penggunaan letrik aku nti(mcm kita bajet pakai topup kt fon kt malaysia ni hehe)
Kena caj lg usd85 utk book pemasangan letrik sbb dia kena dtg setting kt rumah kita 
Xmasuk lg internet n tv
Xsampai sana tp da abes ratusansssss duit hahaha
Get ready kawan2

No comments:

Post a Comment