Monday, July 6, 2015

Persiapan ke U.S bahagian 9: senarai urusan yg perlu diselesaikan

Salam

Mungkin org tgk kita mcm happy je nk fly la katakan
Hakikatnya memg happy cuma urusan nk kena selesaikan banyaknya Ya Ampunnnn
Sebab aku dpt offer lewat sgt dri sana maka inilah bahananya
Bayangkanlah,aku nk kena ada kt sana sebelum18/8
Means around 15/8 da kena fly kot sbb perjalanan pon dah 25++hours

Ok,nk kena fly 15/8 tp kes permohonan biasiswa aku akan masuk meeting KPM pd 30/7 sebab meeting sebelum ni tunda 
So maybe 2-3days after that kot bru akan dpt notification emel dari KPM
Mana nk apply visa lg?visa US dah la rumit
Nk kena booking interview
Mana nak uruskan segala borang2 perjanjian
Mana nk uruskan flight tiket lg
Ya ampunnnn byknya nk kena settle right before fly nanti

So sementara tunggu documents aku endorse masuk meeting KPM,aku try settle mana2 yg aku mampu settlekan dlu
First aku isi semua borang2 yg aku kena hantar sekali dgn borang perjanjian nanti seperti borang permohonan pakaian panas,bayaran pendahuluan,claim visa n passport, health insurance,penyata bank acc and etc
Borg2 ni kawan ak yg bg sbb semua calon sama je kena isi borang2 ni
Cuma perjanjian je la berbeza 
And aku nak buat medical check up siap2
So that nanti senang
Juz isi perjanjian je

Second aku cuba settlekan ptptn
Sebelum ni aku xpernah buat penangguhan bayaran ptptn
Maka kali ni aku nk settlekan sama ada  mula bayar sikit2 or buat penangguhan
Tgk la nanti mcm mana

Third settle dgn MARA
mara salah satu penaja utk master aku
Sepatutnya payment mara yg terakhir adalah pd awal tahun depan
Memandangkan aku da abes awal dr timeline diorang n akan fly xlama lg maka aku kena informkan kpd mereka supaya xde clash mana2 nanti

Fourth persediaan barang2
Aku dah beli beg besar awal2
Sebelum ni dah ada beg tp umi suruh aku bawak dua bijik beg
Yg dlu tu umi suruh isi makanan katanya
Yg bru ni isi baju
Maka aku akan stat packing n beli brg awal2 ni
Actually xawal dah weh
I have about 42days more
Hopefully sempat la settle semuanya in time

So by the time dpt perjanjian nanti
I should be ready with everything
Tinggal nk panjat pejabat KPM utk settle the last thing je
Then apply visa then buy fky tix 
N dapatkan insurance kad sbb pelajar KPM ke US akan disediakan insurance kad utk kegunaan pljr kt sana uf ada sakit demam ke kan
Doa je banyak2 skrg ni harapnya everything goes in order
Pihak uni sana dah memanggil2 dah suruh settle everything,suruh booking housing
Aku hold je dlu selagi xsettle dgn KPM ni
Huarghhhh cuaknyaaaaa 😭😭😭
Doakan aku gaisss...

2 comments:

  1. Salam Wani.

    Glad to hear that u've made it. Actually, saya pun supposed to go to US under skim fellowship UMP soon. Saya ada few things nak tanya. Cane saya boleh contact Wani ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam..awak boleh email saya yer wanikamarudin@gmail.com

      Delete