Friday, July 31, 2015

Persiapan ke U.S bahagian 12: F1 Visa Interview

So, after dah settle schedule appoinment
Maka tibalah hari aku kena iv visa
Iaitu pd 30/7/2015
Mlm tu aku da prepare everything 
Segala dokumen yg aku rasa boleh defend aku memg ak da prepare awal2
Dokumen wajib ada sikit je yg dia nak (passport,appoinment confirmation,sevis payment proof,I20,DS-160,standard chartered visa fee receipt)
Tu je yg dia nak,tu pon xsemua dia mintak
Additional dokumen yg aku bawak: offer letter biasiswa,financial guarantee,bank statement,geran tanah,salinan ic (aku,mak,bapak),salinan surat beranak (aku,mak,bapak), salinan dan sijil original semua transkrip pengajian,result ielts,result gre,borang rumah sewa kt sana nanti
Ok memg byk aku bwk
Sbbnya kita kena prepare for the worse right
Alah bukan rugi apa pon
Bawak je la
Kita xtaw mcm mna org yg akn interview kita nti

Di pg iv,aku bertolak jam 7.30pg dari rawang
It should take about 40minutes je pergi sana tp disebabkan jalan jem maka berpwluh gak ka aku dlm kete takut xsempat smpai us embassy
Sbb aku schedule iv aku pukul 9.15pg
Tp pkul 9 pg aku still dlm kete mengadap jam!!!
Masa tu memg cuak giler
Aku siap berenti tepi n mintak tolg brader ni anta g us embassy sbb masa tu dah dekat sgt dah
Around 4km je lg nk smpai tp jam giler tahap xgerak lansung!!!
Tp malangnya brader tu ada 1 helmet je n dia xberani nk tolg aku
Maka aku redha

Keep on praying
Aku smpai us embassy tepat2 jam 9.15pg
Terus aku terjah pak guard
Pak guard senyum je tgk aku
Then dia bg ka masuk
Kena tinggal ic n fon kt pak guard ye
Nk masuk sana mcm nk masuk airport
Kena scan bagai

Then bila dah masuk kena follow la step by step
Ni dia video yg us embassy dh buat utk korg tgk
Rajin2kan la tgk video ni http://youtu.be/a2HD5k4Hcqs

Aku punya turn yg ke 105
Bapak ramai yg dtg iv hri tu
Tp xlama pon sorg2 tu
Then sampai la giliran aku
Berdebar ni tp buat muka maintain je
Sebab famous kan org cerita susah nk dpt us visa
Memg la berdebar weh
Then masuk bilik kecik tu ada sorg staff(american) yg interview aku

Antara intipati iv:
Dia:may i have ur passport?
Dia:owh arizona state uni..hmmm..why computer science?
Aku:bcoz its challenging n a lot of things to explore
Dia:im pretty sure u're a gamer right?
Aku:no im not(sambil sengih)
Dia:meneliti I20 aku n cakap..owh u're doing ur doctorate..ok now understand why u're not a gamer..im starting to like u
Aku:hehe(sengih je)
Dia:so who will be sponsoring u?
Aku:universiti malaysia pahang and ministry of higher education
Dia:okay..your visa approved! Enjoy!
Aku:Okay Tq(sambil tersenyum lebar)
Fyi,dia xmintak pon segala dokumen yg aku bawak penuh satu file tu..dia just mintak passport,I20 n sevis payment proof sahaja
Tips:jawab soalan yg dia tanya je..jgn nk melalut panjang2 n bg dokumen yg dia mintak je..so that korg xakan dpt trigger dia utk tanya lg byk soalan..

Aku rasa xsampai seminit pon turn iv aku
Kejap sgt
N now aku mampu menarik nafas lega
Tunggu ump belikan flight tiket n dah boleh terbang
Tp kena settle aggreement dgn KPM n UMP dlu dlm minggu ni
Brg2 xbeli lg..jangkaan nk fly lg 2 minggu sbb kelas start 20/8 n department meeting 18/8...so mcm mana pon kena ada kt sana sebelum 18/8
Semoga segala urusan dipermudahkan  oleh Allah SWT..kita mampu try the best

5/8/2015 aku dpt pick up visa..
Alhamdulillah xde sebarang masalah 



No comments:

Post a Comment